
Stralende Oud Vissersvaartocht brengt herinneringen tot leven
AlgemeenOnder een stralende zomerzon vond vrijdag 19 juni de jaarlijkse Oud Vissersvaartocht plaats. Traditiegetrouw gingen tientallen Scheveningse oud-vissers en voormalige medewerkers uit de visverwerkende industrie de zee op voor een middag vol herinneringen, verhalen en gezelligheid.
De vaartocht, georganiseerd door de Stichting Scheveningse Oud-Vissers & Visserij (SOVV), vertrok vanaf de kade bij Het Gouden Kalf aan de Dr. Lelykade. Met de schepen Trip Junior en Maartje kozen de deelnemers het ruime sop, terwijl de vrijwilligers en genodigden van museumschip SCH-236 Noordster hun eigen programma hadden.
Het was weer volle bak aan boord. Al voor vertrek werden oude bekenden begroet en herinneringen opgehaald aan het leven op zee. Om 13.00 uur vertrokken de schepen onder luid gezwaai van de achterblijvende vrouwen, die ondertussen genoten van een traditioneel Schevenings walprogramma in Het Gouden Kalf.
Een bijzonder moment tijdens de tocht was het bezoek van de KNRM. De reddingboot kwam langszij om verse haring aan boord te brengen. Daarnaast kregen de oud-vissers een indrukwekkende demonstratie voorgeschoteld. Dat zorgde voor veel belangstelling en bewondering onder de aanwezigen.
Rond 15.30 uur keerden de schepen terug in de haven, waar de deelnemers warm werden onthaald. Na het maken van een gezamenlijke groepsfoto bij de Noordster werd de middag voortgezet in Het Gouden Kalf.





