Afbeelding
Beeld: Dick Teske

Welzijn Scheveningen biedt individuele hulp aan inwoners

Ondernemend

Welzijn Scheveningen is er voor alle inwoners van stadsdeel Scheveningen. Naast de vele activiteiten die dankzij de inzet van honderden vrijwilligers worden uitgevoerd, biedt deze maatschappelijke organisatie diverse diensten ten behoeve van bewoners die een steuntje in de rug goed kunnen gebruiken. De Scheveninger sprak met maatschappelijk werker c.q. coördinator Lisanne Visser en vrijwilligers Lonneke Passchier en Frank Kerver over twee belangrijke diensten: Belmaatjes en Hulp bij Administratie. 

Lisanne, nu drie jaar werkzaam bij Welzijn, is duidelijk in haar boodschap naar bewoners in het stadsdeel Scheveningen: “Iedereen met een hulpvraag, zowel jong als oud, is welkom. Onze vrijwilligers zetten zich geweldig in door middel van een breed aanbod aan gerichte diensten.”

Belmaatjes

Lonneke Passchier, Scheveningse van geboorte maar woonachtig in Den Haag, is al tien jaar vrijwilliger voor Welzijn. Aan het begin van de coronaperiode bracht Lisanne haar op het idee om als Belmaatje te fungeren. “Op mijn lijf geschreven: toch fijn aan het werk en bewoners helpen, maar dan vanuit huis. Lisanne: “Veel mensen die wij al helpen in onze wijkcentra, konden wij nu ook telefonisch sociaal contact bieden; gewoon als maatje voor een praatje én om een klein oogje in het zeil te houden. Dit sloeg zeer aan, waarna we besloten een vaste dienst van Belmaatjes te maken. Ook ná corona, omdat wij bewoners hebben die sowieso meer aan huis gebonden zijn.”

Lonneke: “Op deze manier hebben wij toch menselijk contact. Daar zijn de deelnemers ontzettend blij mee.” Waar andere vrijwilligers meerdere deelnemers korter bellen, houdt Lonneke het bij één persoon. “Je hebt de tijd niet in de gaten, want na het gesprek merkte ik dat het gesprek soms anderhalf tot twee uur duurde! Dat schept automatisch een meer persoonlijke band. Dan praten we over van alles! Door corona komt zij het huis niet uit. Ze is 86 jaar en alleenstaand, wordt wat vergeetachtig, dus naar dit wekelijkse gesprek kijkt zij enorm uit.”

Hulp bij Administratie

Hulp vragen kent voor veel mensen best een hoge drempel. “Vaak stellen mensen het uit, hopen soms dat het vanzelf goed komt, of schamen zich dat het alleen niet lukt”, zegt vrijwilliger Frank Kerver. “Maar als mensen eenmaal die drempel hebben genomen, dan voelt dat aan als een zegen om geholpen te worden, weten wij uit ervaring.” Mensen ervaren dan eindelijk weer rust en overzicht. De ondersteuning varieert van het maken van een overzicht van inkomsten en uitgaven, het doornemen en ordenen van de post tot het telefoneren met instanties en het treffen van betalingsregelingen. “Wij bezoeken deelnemers thuis om samen met hen overzicht te creëren in de administratie. Vaak zit er een financieel component bij: te weinig inkomsten of te veel schulden, niet uit kunnen komen, brieven van deurwaarders, aanmaningen van incassobureaus et cetera.”

Lisanne vult aan: “Wij vinden het zeer belangrijk dat bewoners weten dat Welzijn Scheveningen er voor iedereen is, met kleine en grote vragen. Onze vrijwilligers nemen ruim de tijd en geven persoonlijke aandacht om alle administratieve zaken uit te zoeken en eventuele problemen het hoofd te bieden.” Frank: “Wij weten dat het aantal bewoners met financiële problemen hoger ligt dan het aantal dat wij nu helpen. Door moeilijkheden vroeg te signaleren, kunnen wij bewoners goed helpen op weg naar een administratief betere situatie, zonder betalingsachterstanden. Zowel jongvolwassenen, die soms onwetend schulden met hoge rentes maken bij postorderbedrijven, als ouderen voor wie het digitale tijdperk een obstakel vormt.”

Aanmelden en meer informatie

Lisanne benadrukt dat alle diensten van Welzijn gratis zijn. “Ik doe een oproep aan Scheveningse bewoners om zich vooral aan te melden! Dat geldt ook voor vrijwilligers.” Bewoners zijn welkom om bij een van de Servicepunten XL van Welzijn Scheveningen binnen te lopen. U kunt op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur ook bellen naar telefoon: 070-4162020 of een e-mail sturen: sociaalwerk@welzijnscheveningen.nl. Alle informatie en adressen vindt u via de website van Welzijn Scheveningen.

Tekst: Alexander Serban

}