Afbeelding
Beeld: De Scheveninger

Campagne tegen verkeersasociaal gedrag

Algemeen Actieplan Scheveningen

Vorige week is op Scheveningen de campagne ‘VroemVroem deed je toen’, tegen verkeersasociaal gedrag van start gegaan. Op diverse plekken zijn borden geplaatst die de verkeersdeelnemer aan het denken moet zetten.

Het is, vooral in de zomermaanden, een herkenbaar beeld: jonge automobilisten met vaak dure, exclusieve wagens, die met opzet te hard rijden, geluidsoverlast veroorzaken, rondjes rijden of ander imponeergedrag vertonen. Het leidt tot ergernis bij omwonenden en andere weggebruikers, en tot gevaarlijke situaties. Het concept voor de campagne ‘VroemVroem deed je toen’ is ontwikkeld aan de hand van wetenschappelijke inzichten over de drijfveren van de doelgroep (jonge mannen tussen 18 en 25 jaar). Met de titel, het logo en de campagne-uitingen wordt benadrukt, dat het asociale gedrag kinderlijk en onvolwassen wordt gevonden.

In de campagne spelen rapper Winne en presentator YousToub de hoofdrol. “Als Hagenees ben ik vaak te vinden op Scheveningen. Vooral als het lekker weer is, ik zie vaak hoe verkeerd het eraan toe gaat. Jongeren die met mooie dure auto’s langs rijden om vervolgens voor overlast te zorgen. We begrijpen dat jongeren met mooie auto’s indruk proberen te maken. Alleen de manier waarop ze dat doen, denk aan hard gassen, toeteren en ander asociaal rijgedrag is gewoon verkeerd en kinderachtig”, aldus YousToub.

Winne en YousToub observeren, interviewen en maken videoreportages. In de reportages spreken ze de jonge autorijders zelf en hun directe omgeving aan. Het doel is om deze groep tot nadenken aan te zetten over hun eigen gedrag.

}