Afbeelding
Foto: De Scheveninger

Scheveningers willen apart meldpunt voor overlast

Algemeen Actieplan Scheveningen

Ondanks de door de gemeente genomen maatregelen voor het eerste lenteweekend van het jaar, werd het volgens velen toch ‘te druk’ op Scheveningen. En deze drukte zorgde op verschillende locaties voor dezelfde overlast als waar bewoners vorig jaar mee te kampen kregen.

De gemeente is achter de schermen druk bezig met het inventariseren van de knelpunten op Scheveningen en hiervoor geschikte oplossingen te bedenken. De inzet van extra personeel, de extra aandacht voor parkeeroverlast en de plaatsing van extra mobiele openbare toiletunits konden niet voorkomen dat op diverse plekken de overlast weer de spuigaten uitliep. Langs de haven werd geracet, het Renbaankwartier liep compleet vast en verschillende portieken werden gebruikt als openbaar toilet.

Bewoners die dergelijke overlast wilden melden, een specifieke wens van de gemeente om de problematiek beter in kaart te brengen, werden van het kastje naar de muur gestuurd. “Ik belde de politie op het landelijke 0900-8844 nummer. Die snapte niet waarom ik belde en verwezen mij naar de gemeente. Die heb ik daarna gebeld, maar die vonden weer dat dit iets was voor de politie”, meldt een bewoner op de Facebookgroep ‘Overlast op Scheveningen’. Via deze groep verschenen het afgelopen weekend diverse overlastmeldingen.

De wil om overlast te melden is er overduidelijk. Alleen blijkt het moeilijk voor bewoners om de goede weg te vinden, zodat er ook daadwerkelijk wat met de melding wordt gedaan. Zij pleiten daarom voor een algemeen meldpunt voor de overlast. “Eén telefoonnummer, e-mailadres, website of app waar je je Scheveningse overlastmelding kan doorgeven, zodat het direct bij de juiste instantie terechtkomt. Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn?”

Inmiddels heeft René Oudshoorn, raadslid Hart voor Den Haag, schriftelijke vragen gesteld over de kwestie. “Maak één centraal meldpunt met één telefoonnummer en reageer ook direct zoals dat is afgesproken, na het afgelopen seizoen, na gesprekken tussen gemeente en bewoner”, aldus Oudshoorn.

}