Politiek richt zijn vizier op verkeersaso’s Scheveningen

1303
0
Beeld: Dick Teske

Drie politieke partijen hebben deze week schriftelijke vragen gesteld aan het College van B en W. over de verkeersaso’s die Scheveningen terroriseren met oorverdovende herrie, gevaarlijke verkeerssituaties én overlast gevend gedrag. Allemaal willen ze dat er maatregelen genomen worden om deze overlastgevers aan te pakken.

D66 en ChristenUnie/SGP hebben vorig jaar een actieplan tegen geluidsoverlast en snelheidsovertredingen op Scheveningen ingediend om zo de gemeente tot actie aan te sporen. Nu de overlast niet lijkt af te nemen, vragen deze partijen om opheldering bij het college. “Scheveningen is een plek voor mensen, niet voor racewagens en machomotoren. Als je keihard wil scheuren en zoveel mogelijk herrie wil maken moet je op het circuit in Zandvoort zijn, en niet in een woonwijk”, benadrukt Marieke van Doorn (D66). Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “De bewoners snakken naar ingrijpen, en terecht.”

D66 en ChristenUnie/SGP vragen het College of er in Den Haag een geluidsgrens van 95 decibel ingevoerd kan worden. “We hebben al zoiets als een maximumsnelheid. Waarom hebben we nog geen maximum voor geluid?” vraagt Van Doorn zich af. De partijen hopen dat de gemeente snel met een pilot start.

Patseracties
Hart voor Den Haag pleit bij het College voor zogenoemde ‘patsercontroles’. Raadslid René Oudshoorn: “Er heerst op Scheveningen de laatste weken een totale anarchie van tuig die met patserauto’s levensgevaarlijk door woonwijken racen, onderwijl lachgas inademend of snuivend. Zo rond 17.00 uur kruipen deze overlastgevers uit hun holen om zich met hun patserbakken tot diep in de nacht te misdragen in en rond het havengebied.”

Oudshoorn wijst ook op de sporen, die de volgende ochtend duidelijk zichtbaar zijn. “De weg ligt bezaaid met ballonnen, blikjes en peuken en ander afval. Het steekt de bewoners dat er niet wordt opgetreden, het tuig heeft vrij spel.”

Middels schriftelijke vragen vraagt Oudshoorn het College om een structurele aanpak van de overlast. “Ik wil dat er patsercontroles komen op en rond de haven, niet één keer maar zeer regelmatig. Pak dit tuig waar je ze pakken kunt en geef ze vooral flinke hufterboetes”, aldus Oudshoorn.

Deel dit bericht via: