Commissie sprak over voorontwerp Gevers Deynootweg

805
0
Foto: De Scheveninger

De commissie Leefomgeving heeft donderdagmorgen het voorontwerp tramlijn 1 Tracédeel Gevers Deynootweg besproken.

Het ontwerp van tramlijn 1 voor het tracé Gevers Deynootweg is onderdeel van een samenhangend pakket van Openbaar Vervoer-maatregelen, dat bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van het tramnet en daarmee aan een goede OV-bereikbaarheid van de stad en met name de kust. Aanleiding voor de aanpassing van lijn 1 tot een hoogwaardige, moderne en toegankelijke lijn is het gegeven dat de laatste serie hoge vloertrams aan het eind van hun levensduur zijn en in 2024 vervangen worden door nieuwe lage vloertrams. Voorafgaand daaraan moet het tracé geschikt gemaakt zijn voor deze nieuwe trams. Ook moet het stedelijk Openbaar Vervoer volgens de wetgeving in 2020 toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking. Dat betekent dat rolstoeltoegankelijke halte-perrons ingepast moeten worden.

Tijdens de bespreking van het voorontwerp had de commissie onder meer vragen over de bereikbaarheid van Scheveningen, de breedte van de trottoirs, het aantal (te verdwijnen) parkeerplekken, vergroening, de aanpak van het hele tracé in delen, de breedte van de fietsstroken en de cijfers over het autobezit in de wijk.

Het Tracédeel Gevers Deynootweg blijkt een complexe zaak. Zo is het vergroenen van het tracé praktisch onmogelijk vanwege de beperkte beschikbare ruimte. “Ideaal is het zeker niet, ik deel die zorgen en op het moment dat het mogelijk is dat we de stoepen gaan verbreden – ook in het definitieve ontwerp – zullen we elke centimeter pakken”, aldus Robert van Asten, wethouder Mobiliteit en Cultuur.

De wethouder ging verder in op de vragen en opmerkingen en zegde toe om vóór de zomer van 2020 te komen met een brief over de uitkomsten van een onderzoek naar een 30 km-zone en het eventueel toevoegen van zebrapaden wordt daarin meegenomen.

Deel dit bericht via: